Man er “registreret” hvis nogen har registreret oplysninger om en, og med GDPR, så har “de registrerede” nogle rettigheder, som skal efterleves af alle.
Det er derfor nødvendigt at disse rettigheder er kendt af de centrale interessenter på din arbejdsplads fx kundesupport, salg, HR, som alle registrerer personoplysninger, og derfor skal efterleve disse rettigheder.
Nogle af den registreredes rettigheder er:
- Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
- Ret til berigtigelse (rettelse)
- Ret til sletning
- Ret til begrænsning af behandling
- Ret til indsigelse
- Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)
I det øjeblik, at du begynder at behandle personoplysninger om en registreret, så har du også pligt til at informere de registrerede om deres rettigheder, formålet med din behandling af personoplysninger, og mange andre ting.
Denne oplysningspligt kan du læse om i hhv. artikel 13 og 14 afhængigt af om du indsamler personoplysningerne direkte via den registrerede eller via andre kanaler fx en offentlig database.