Vidste du, at der kan spares mange timer i din virksomhed ved at bruge software til at håndtere virksomhedens GDPR compliance?
Lær mere om GDPR systemer i denne artikel, samt hvordan at disse systemer kan hjælpe dig med at blive GDPR compliant.
Hvorfor GDPR-system?
Laver du dit regnskab i excel?
Nej, vel?!
De færreste virksomheder laver bogføring og regnskab i Excel, da der findes fantastisk software, som klarer det meste af arbejdet med at holde styr på regnskabet.
Det samme er tilfældet med GDPR.
Der findes adskillige systemer, som kan hjælpe dig med forskellige dele af GDPR-arbejdet.
I denne artikel gennemgår vi opgaverne et system kan udføre for dig, og giver eksempler på software, som du kan anvende.
GDPR compliance software
Behandlingsaktiviteter, hjemmel, fortegnelse, sikkerhedspolitikker, databehandleraftaler, tilsyn med databehandlere…
…Dette er blot nogle af de elementer, som du kan holde styr på ved at anvende et GDPR system til virksomhedens GDPR-compliance.
Et GDPR system er designet til at hjælpe virksomheder, institutioner og foreninger med at efterleve GDPR-reglerne – og gerne så let som muligt.
Skab struktur med et GDPR-system
Lad os være ærlige.
Det kræver en betydelig indsats, hvis man vil have en GDPR-compliant virksomhed. Reglerne er abstrakte og komplicerede at forstå, samt komplicerede at implementere i praksis.
Et GDPR system giver dig en køreklar skabelon, som du kan følge i dit GDPR-arbejde. Systemet hjælper dig igennem de opgaver, som din virksomhed står overfor. Det skaber ro, sikkerhed og tid til andre opgaver, at dette arbejde er struktureret.
Den vundne tid kan i stedet anvendes til at efterleve GDPR-reglerne i de daglige arbejdsprocesser og ikke blot udarbejde GDPR-dokumentation.
Fortegnelse
Det er vanskeligt for de fleste virksomheder at kortlægge sine behandlingsaktiviteter meningsfuldt, da det kræver en GDPR-ekspert, der kender reglerne og praksis.
Kortlægningen af virksomhedens behandlingsaktiviteter er kernen i alle GDPR-systemer, og et system giver derfor en betydelig hjælp til at få styr på disse og herigennem virksomhedens fortegnelse.
Det er desuden et lovkrav at have en fortegnelse.
Håndtering af lovkrav
Når du har udarbejdet din fortegnelse og kortlagt alle dine informationsaktiver (software med persondata, bærbare computere med persondata, osv..), så vil GDPR-systemet typisk hjælpe dig med at opstille nogle retningslinjer for dit compliance arbejde, så du kan efterleve de øvrige krav i GDPR-reglerne.
GDPR-systemet vil give dig notifikationer og opgaver fx sletning af persondata, uddannelse af dine medarbejdere i GDPR, opdatering af fortegnelsen, osv.