Disse fravigelser bør navnlig gælde for overførsel af oplysninger, der foretages af hensyn til vigtige samfundsinteresser, f.eks. international udveksling af oplysninger mellem konkurrencemyndigheder, skatte- eller
toldforvaltninger, finansielle tilsynsmyndigheder eller socialsikringsmyndigheder eller med henblik på
folkesundhed, f.eks. i tilfælde af kontaktopsporing i forbindelse med smitsomme sygdomme eller for at nedbringe
og/eller afskaffe doping inden for sport. Overførsel af personoplysninger, der er nødvendig for at beskytte et
hensyn af fundamental betydning for den registreredes eller en anden persons vitale interesser, herunder fysisk
integritet eller liv, bør ligeledes anses for lovlig, hvis den registrerede er ude af stand til at give sit samtykke. I
mangel af en afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet kan EU-retten eller medlemsstaternes
nationale ret af hensyn til vigtige samfundsinteresser udtrykkelig fastsætte grænser for overførsel af særlige
kategorier af oplysninger til et tredjeland eller en international organisation. Medlemsstaterne bør give
Kommissionen meddelelse om sådanne bestemmelser. Enhver overførsel til en international humanitær
organisation af personoplysninger om en registreret, der ikke fysisk eller juridisk er i stand til at give sit
samtykke, med henblik på udførelse af en opgave i henhold til Genèvekonventionerne eller for at overholde
international humanitær ret, som finder anvendelse i væbnede konflikter, kan anses for at være nødvendig af
hensyn til vigtige samfundsinteresser, eller fordi det er af vital interesse for den registrerede.